Den här veckan vill jag lägga fokus på återhämtning och helande. Vi lever så snabba liv idag och vardagen och livet bara rullar på. Det kan vara svårt att känna efter hur du egentligen mår. Dagarna betas av där jobb, träning och aktiviteter avlöser varandra likt ett töcken. Du kanske känner att stressen finns där så fort du slår upp ögonen, magen svider lite och den diffusa huvudvärken molar i tinningen.

Så varför inte ta den här veckan till att checka över ditt liv. Lever du det liv du vill leva? Eller har livet tagit över rodret och du sitter bredvid och låter autopiloten styra? Hur känns det i kroppen? Har du ont någonstans? Får du tillräckligt med återhämtning och vila? Tanken är inte att du ska göra det här jobbet på en gång och förändra allt. Nej nej, ta en liten stund varje dag där du ser över hur ditt liv ser ut och fungerar. Så här skulle det kunna se ut:

Återhämtning och helande

Måndag:

Sätt dig bekvämt på en ostörd plats. Ha svag lugn musik i bakgrunden om du vill. Lägg en pläd över axlarna och se till att du är varm om fötterna. Händerna lägger du i knät med handflatorna vända uppåt. Se till att du sitter rak och avslappnad i ryggen. Ta tre djupa andetag och slut ögonen. Börja känn inåt, inåt i kroppen. Skanna igenom kroppsdel för kroppsdel. Vad säger kroppen till dig? Lyssna… Vilka tankar kommer upp? Låt dem stanna en stund. Bli inte orolig om tankar kring vardagssysslor eller jobbfrågor kommer upp. Det är normalt att de kommer i början. De ger sig efter ett tag. Känner du att stressen gnager i dig kan det vara ett tips att koncentrera dig på andningen. Försök att sitta 10 minuter innan du öppnar ögonen igen och återvänder till nuet. Sitt gärna kvar ett par minuter och reflektera över hur det kändes och vad som bubblade upp inom dig.

Tisdag:

Hoppa över TV-tittandet ikväll. Tänd några ljus och sätt dig under en pläd och lyssna på din favoritmusik istället. Fokusera på hur det känns i kroppen när du hör tonerna från musiken. Var någonstans i kroppen landar tonerna? Kan du känna vilken kroppsdel som tar emot budskapet från musiken.

En musikkväll kan vara mycket helande.

Onsdag:

Sätt påminnelse på telefonen varje timme och när den ljuder så lägger du ifrån dig arbetet. Sträck på dig och dra tillbaka axlarna. Ta tre djupa andetag och se dig omkring. Vad ser du? Reflektera en liten stund innan du återgår till arbetet.

Torsdag:

Avvara några minuter när du har en lucka under dagen, eller på kvällen innan du går och lägger dig. Koka en kopp te eller om du hellre föredrar och kan sova, en kopp kaffe. Låt det bli som en ritual i tystnad. Se hur vattnet börjar sjuda och häll sedan ner det rykande vattnet i en fin kopp som du med omsorg har valt ut. Lägg ner ditt favoritte i koppen och låt det dra en stund. Känn doften och värmen från vattenångorna nå dig. Andas och fokusera på stunden. Sedan sätter du dig bekvämt och dricker ditt te i tystnad. Hur smakar det? Hur känns det i kroppen när det varma teet rinner ner genom bröstet.

Fredag:

Ta en stilla promenad på lunchen. Fokus ska ligga på att gå sakta och vara närvarande i stegen. Sträck på dig och låt lungorna fyllas av nytt syre. Låt blicken vandra fritt. Vad ser du? Går du i statsmiljö så kolla in husen du passerar. Ser du de fina detaljerna kring entréerna? Eller går du längs vattnet? Känner du doften som når dig? Kom ihåg att du ska gå sakta och nästan filosofera lite.

Lördag:

Laga en god middag. Det spelar ingen roll vad du lagar utan det som spelar roll är hur du lagar. Ta dig tid att förbered ingredienserna, hacka och skiva det som ska vara med och lägg i skålar, färdig att använda. Tänk lite som en TV-kock… Låt stunden i köket bli en skön stund med bra musik i bakgrunden och sänkta axlar. Känn doften som sprider sig och se hur det kokar i grytorna. Duka fint och tänd ljus. Försök vara närvarande i hela stunden, från att du lagar maten tills att du sätter dig ner och njuter av den välsmakande maten. Sitt gärna lite längre än du brukar och låt middagen ta sin tid. Lägg ner besticken mellan tuggorna och verkligen smaka på maten. Njut!

Söndag:

Koka en termos kaffe eller te och packa en ryggsäck med sittunderlag och en god macka. Ta på dig bekväma skor och ge dig ut på en vandring. Leta gärna på någon stig där du aldrig har gått tidigare och låt naturen omsluta dig. Känn hur axlarna sänks och du andas långa och djupa andetag. Naturen helar dig. Sätt dig på en sten eller stubbe och ät din matsäck. Titta upp mot himlen och känn tacksamhet över det du har här i livet och inte det du inte har. Sitt en stund i stillhet och låt blicken vila på omgivningarna. Ta in det du ser och det du hör. Låt den här stunden hitta in till din själv och bevara den där. Du sitter så länge du vill och behöver och när du är färdig packar du ihop och går hem igen. Fylld av tacksamhet och ny energi…

Bästa stunden för återhämtning.

Här har du en vecka fylld av små stunder som jag lovar gör under med din återhämtning och helande. Kom ihåg att det här ska inte vara något stort och självomvälvande utan små oaser i din vardag…

Allt gott!

//Ulle

Du följer väl MBU Consulting på Instagram? Om inte finns länken här: https://www.instagram.com/mbuconsulting/

Och behöver du mer boost till självkärlek ska du även följa Made by Ulle: https://www.instagram.com/made_by_ulle/